Hyppää pääsisältöön
05.01.17
Ville Moilanen, Joensuun kaupungin viestintäpäällikkö:

Puolikkaan kansan valtaa vastaan

Kuntavaalit ovat tulossa. Eikä puolta Suomea kiinnosta.

 

Viime kuntavaaleissa äänesti 58 prosenttia suomalaisista, eli vain reilut puolet äänioikeutetuista. Meillä Joensuussa äänesti vain 51,4 prosenttia, useilla äänestysalueilla uurnilla kävi alle puolet asukkaista.

 

Mitä kansanvaltaa se sellainen on?

Se on puolikkaan kansan valtaa, jossa yksi sanoo, miten hommat hoidetaan ja toinen puoli vain vikisee.

 

Jotain pitäisi tehdä, mutta mitä?

 

Vaaleista tiedotetaan paljon. Sitä tekevät niin valtio, kunnat, media kuin poliittiset puolueet. Äänestämättä jättäminen ei ole kiinni siitä, etteivät ihmiset tietäisi vaaleista.

 

Kaikki kyllä tietävät äänestämisen tärkeyden. Nyt pitää vain saada se perse ylös sohvasta.

 

Auttaisiko, jos ihmisille puhuttaisiin uudella tavalla ja uusissa paikoissa?

 

Viesteissä täytyy vedota tunteisiin. Järkisyyt eivät saa nukkuvia liikkeelle. Se on nähty aikaisemmissa vaaleissa – viimeksi USA:n presidentinvaaleissa, jossa tehtiin ihmeitä meemeillä, livevideoilla ja kohdennetulla some-mainonnalla. Valheitakin syötettiin, siihen ei meillä Suomessa pidä ryhtyä, mutta kärjistämistä voisimme kyllä opetella.

 

Herättäisikö meillä perheenäidin Wilman kautta tuleva viesti: ”Jos haluat lapsellesi terveen koulun ja lisää valinnaisaineita, äänestä kuntavaaleissa”?

 

Tai voisiko ihmisen saada liikkeelle toimeentulotukipäätöksessä lukeva lause: ”Tämänkin päätöksen on tehnyt ihminen, jonka pomon sinä voit valita. Äänestä kuntavaaleissa.”?

 

Millainen reaktio olisi puolestaan potilaalla, jonka terveyskeskuksesta saamassa laskussa lukisi: ”Oliko liian iso lasku? Äänestämällä kuntavaaleissa voit vaikuttaa laskun loppusummaan”?

 

Nämä kanavat meillä kunnilla on jo käytössä vaalipropagandaan – eivätkä ne maksa mitään.

 

Äänestysinnon voi laukaista myös sopivassa kohdassa saatu ärsyke. Instagramia kauppakeskuksessa plaraavalle nuorelle voidaan karjaista keskelle kuvavirtaa: ”Mene äänestämään siitä, äänestyspaikka on kauppakeskuksen toisessa kerroksessa.” Ja tuon karjaisun voisi pukea vaikka videoksi, jossa vanhukset iloitsevat siitä, että saivat torpattua jälleen kerran yhden skeittipuisto-hankkeen.

 

Somessa mainontaa voidaan kohdentaa melkoisella sijaintitarkkuudella, eikä se maksa mansikoita. Myös vastaanottaja voidaan haarukoida melkeinpä sukan värin tarkkuudella.

 

Äänestäminen pitää tehdä näkyväksi. Ei riitä, että ennakkoäänestyspaikat kerrotaan kaupungin tiedotuslehdessä. Ne pitää merkitä katukuvaan. Eikä millään opasteviitoilla, vaan seinän kokoisilla mainoslakanoilla, jotka huutavat ”ÄÄNESTÄ TÄÄLLÄ”.

 

Keinoja ja kanavia on vaikka kuinka paljon, kun vain osaamme kunnissa niitä käyttää. Eikä niihin tarvita satojen tuhansien eurojen mainoskampanjoita. Eurojen sijaan tarvitaan ennakkoluulotonta asennetta ja luovaa ideointia.

 

Äänestysaktiivisuus on kunnille elintärkeä asia, koska olemassaolomme pohjautuu kansanvallalle. Politiikan sisällöille tai ehdokkaiden kiinnostavuudelle emme kunnissa voi juurikaan mitään tehdä, mutta äänestysuurnille voimme ihmisiä potkia.

 

Me Joensuussa yritämme taistella uusilla keinoilla puolikkaan kansan valtaa vastaan. Huhtikuussa nähdään voitimmeko.

 

 

 

Ville